Παρασκευή, 8 Μαρτίου 2013

Κλείσε τα μάτια:8 τρομακτικά αποτελέσματα της αϋπνίας


Οι άμεσες επιπτώσεις της αϋπνίας γίνονται γρήγορα εμφανείς.Αισθάνεσαι μια ζαλάδα,χάνεις την συγκέντρωσή σου,οι κινήσεις σου είναι αργές και πεθαίνεις για έναν καλό υπνάκο (ή μήπως καφεδάκι...ξανά;).Μετά υπάρχουν και οι ύπουλες ενδείξεις.Συναισθηματική κούραση,πείνα και αδεξιότητα που δεν εξηγείται.Τις περισσότερες φορές,ένας καλό βραδινός ύπνος φτάνει για να λύσει αυτά τα προβλήματα.
Ο μέσος ενήλικας χρειάζεται περίπου 7 με 9 ώρες ύπνου κάθε νύχτα,σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Ύπνου στην Αμερική,οι περισσότεροι από μας όμως,δεν συμπληρώνουμε αυτές τις ώρες.Αυτό λοιπόν,ειδικότερα αν γίνεται επανειλημμένα αποτελεί ένα πρόβλημα,αρκετά σοβαρό μέχρι και για να αλλάξει τα γονίδιά σου.
Φυσικά μια νύχτα με λίγο ύπνο δεν θα σε βάλει σε κίνδυνο,μια εβδομάδα όμως είναι αρκετή.Μετά από εφτά ημέρες με λιγότερο ύπνο από όσο χρειάζεσαι,οι ερευνητές παρατήρησαν περισσότερες από 700 γενετικές αλλαγές που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στις συνέπειες,όπως καρδιακά προβλήματα και παχυσαρκία,σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη.



Παρακάτω θα δεις μερικές από τις πιο τρομακτικές επιπτώσεις της στέρησης του ύπνου.Μπορεί να είναι απογοητευτικές,ο ύπνος όμως τις περισσότερες φορές είναι στον έλεγχό μας.

Αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού
Ακόμη και χωρίς τους τυπικούς παράγοντες κινδύνου,όπως το να είναι κάποιος υπέρβαρος ή να έχει οικογενειακό ιστορικό,ο σύντομος ύπνος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου,σύμφωνα με μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2012.Ενήλικες,οι οποίοι κοιμόντουσαν συχνά λιγότερες από 6 ώρες την νύχτα,είχαν 4 φορές περισσότερες κίνδυνο για συμπτώματα εγκεφαλικού.


Οδηγεί στην Παχυσαρκία
Ο λίγος ύπνος μπορεί να σε ωθήσει σε λιγότερο ιδανικές επιλογές για κατανάλωση τροφίμων,όπως επίσης κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων ή junk food,εξαιτίας κάποιων πολύπλοκων ορμονικών αλλαγών που προκύπτουν όταν δεν κοιμάσαι καλά.Φαίνεται πως 6 ώρες ύπνου ή λιγότερο ευνοούν την παραγωγή της ορμόνης της πείνας,την γκρελίνη,αλλά και της λεπτίνης,η οποία βοηθά να ισορροπήσεις την πρόσληψη της τροφής,σύμφωνα με μια ανασκόπηση του 2012 με 18 μελέτες για τον ύπνο και την όρεξη.

Αυξάνει τον κίνδυνο για διαβήτη
Ένα ζευγάρι μικρών μελετών το 2012 εξέτασε την σχέση μεταξύ του κακού ύπνου και της αντίστασης της ινσουλίνης,έναν αποκαλυπτικό παράγοντα για τον διαβήτη.Η μία έδειξε πως μεταξύ των υγιών εφήβων,αυτοί που κοιμόντουσαν λιγότερο είχαν την υψηλότερη αντίσταση ινσουλίνης,πράγμα που σημαίνει πως το σώμα δεν χρησιμοποιεί την ινσουλίνη αποτελεσματικά,σύμφωνα με το Αμερικανικό Εθνικό Ινστιτούτο Διαβήτη,Πεπτικού Συστήματος και Νεφρικών Νοσημάτων.Η δεύτερη μελέτη εξέτασε τα λιπώδη κύτταρα συγκεκριμένα,και έδειξε πως η περικοπή του ύπνου αυξάνει την αντίσταση της ινσουλίνης σε αυτά τα κύτταρα,ακόμη και όταν η διατροφή και η πρόσληψη θερμίδων είναι περιορισμένες.


Συμβάλλει στην απώλεια μνήμης
Ίσως γνωρίζεις πως όταν σε καταβάλλει η κούραση ξεχνάς και χάνεις την συγκέντρωσή σου,η έλλειψη ύπνου όμως μπορεί να οδηγήσει σε μόνιμα γνωστικά θέματα.Όσο λιγότερο κοιμόμαστε,τόσο λιγότερο επωφελούμαστε από τις ιδιότητες ενδυνάμωσης της μνήμης που προσφέρει ο ύπνος.Επιπλέον,η έλλειψη ύπνου μπορεί να προκαλέσει "επιδείνωση του εγκεφάλου" σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη,πράγμα που μπορεί να εξηγήσει κατά ένα μέρος την απώλεια μνήμης στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Βλάβες στα οστά
Τουλάχιστον στους αρουραίους,η μακροχρόνια στέρηση ύπνου φαίνεται πως συμβάλλει στην οστεοπόρωση,σύμφωνα με μια μελέτη του 2012.Οι ερευνητές ανακάλυψαν αλλαγές στην οστική πυκνότητα και τον μυελό των οστών σε τρωκτικά,όταν στερήθηκαν τον ύπνο για μια περίοδο 72 ημερών.


Αυξάνει τον κίνδυνο για καρκίνο
Ένα μικρό,αλλά αυξανόμενο ποσοστό ερευνών,δείχνει ότι ο σύντομος και μη ποιοτικός ύπνος μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες για συγκεκριμένους τύπους καρκίνου.Μια μελέτη του 2010,έδειξε πως μεταξύ 1.240 ατόμων που έκαναν έλεγχο για καρκίνο του παχέος εντέρου,οι 338 που διαγνώστηκαν,πιθανώς συμπλήρωναν 6 ή λιγότερες ώρες ύπνου κάθε βράδυ.Ακόμη και μετά τον έλεγχο των πιο παραδοσιακών παραγόντων κινδύνου,οι πολύποδες ήταν πιο συχνοί σε άτομα που κοιμόντουσαν λιγότερο,σύμφωνα με την μελέτη.
Οι 6 ώρες ύπνου κάθε βράδυ,έχουν επίσης συνδεθεί με την αύξηση των υποτροπών σε ασθενείς με καρκίνο του μαστού.Ο περισσότερος και ποιοτικός ύπνος λοιπόν,είναι ένα πιθανό μονοπάτι για την μείωση του κινδύνου και της υποτροπής.


Βλάβες στην καρδιά
Το άγχος και η ένταση του λίγου ύπνου,μπορούν να προκαλέσουν την παραγωγή περισσότερων χημικών και ορμονών στο σώμα,που μπορεί να οδηγήσουν σε καρδιακή νόσο,σύμφωνα με έρευνα του 2011.Η έρευνα έδειξε πως άνθρωποι που κοιμόντουσαν 6 ώρες ή λιγότερο κάθε βράδυ και είχαν προβλήματα διατήρησης του ύπνου,είχαν 48% μεγαλύτερο ρίσκο να αναπτύξουν ή να πεθάνουν από καρδιακή νόσο.


Σ Κ Ο Τ Ω Ν Ε Ι
Δεν είναι μόνο τα καρδιακά προβλήματα που μπορεί να οδηγήσουν σε στέρηση του ύπνου που σχετίζεται με θάνατο.Μάλιστα,άτομα που κοιμούνται πολύ λίγο,φαίνεται πως πεθαίνουν νωρίτερα από οποιαδήποτε αιτία,σε σχέση με αυτά που κοιμούνται περίπου 6μισι με 7μισι ώρες τη νύχτα.Μια μελέτη του 2010,εξέτασε την επίδραση του σύντομου ύπνου στην θνησιμότητα και απέδειξε πως,άντρες που κοιμόντουσαν λιγότερο από 6 ώρες είχαν 4 φορές περισσότερες πιθανότητες να πεθάνουν σε διάστημα 14 ετών.Από τους μελετητές θεωρείται πως αυτός είναι "ο υποτιμημένος κίνδυνος".



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...